









| |
|
|
|
|
|

|
|
|
Autoprodej Šrámek Autosklo je
první firmou
zabývající se opravou, prodejem a servisem autoskel v Plzni a přilehlém
regionu |
|
Specializovaný obor "autosklenář" a
zvláště pak technologii vlepování skel přinesla do regionu původně naše
společnost. V minulosti se prováděla profesní příprava nových pracovníků v
oblasti služeb v autoopravárenství pouze se zaměřením automechanik,
karosář a autoelektrikář. |
|
|
|
|
|
|
|

|
Po otevření hranic došlo k
zavedení mnoha nových technologii. Jednou novou profesí je i profese
"autosklenáře". Je pochopitelně degradována jako mnoho jiných, jejim
podceňováním a nahrazování českým "Všeumělectvím", nedodržování
technologických postupů, používání nekvalitních materiálů a malá profesní
zručnost ,neznalost teplotních režimů způsobuje škody na majetku a při
nehodách i zdraví cestujících. |
|
|
|
|
V minulosti se v našem
východoevropském systému používalo v automobilovém průmyslu pouze
vkládaných čelních skel automobilů. Je bohužel již dost dlouhá doba, kdy k
nám pronikla technologie vlepování skel do automobilů. Bohužel všichni
víme, že do republiky již dovezlo více než 1 000 000 ks ojetých osobních a
asi 100 000 ks nákladních ojetých automobilů a autobusů. Téměř všechna
tato vozidla mají čelní skla do karoserie vlepovaná. Bohužel však naše
vozy Škoda Favorit a Felície, Tatra, Liaz, trolejbusy a traktory i v
prvovýrobě používali vkládaná i když laminovaná čelní skla. Možná i z
těchto důvodů mnoho servisů a opravářů automobilů vlepování a jeho
technologii stále podceňuje. |
|

|
|
|
|
|
|
Pokusíme
se vysvětlit některé pojmy a poukážeme na vlastnosti jednotlivých druhů
čelních skel. |
|
|
|
|
|

|
Vkládané čelní sklo temperované
(kalené), je uloženo do karoserie vozidla prostřednictvím dilatační
gumy určitého profilu. Tuto gumu nasadíme na temperované (kalené) čelní
sklo a do profilované gumy zasuneme motouz či jiný podobný ohebný
materiál, který spolu se sklem položíme na karoserii vozidla tak, aby rám
skla vytvořený v karoserii vozidla byl pod sklem a mírným tlakem na sklo a
potahování za motouz dilatační guma svou drážkou se zachytí za rám okna a
tím dojde k připevnění okna do karoserie. |
|
|
|
|
|
Co je to temperované čelní
sklo? (jiným slovem kalené sklo). Jedná se o tvarované sklo, které se
při výrobě (tvarování) od teploty asi 600 °C postupně od středu ochlazuje.
Důležité je dodržet technologii od středu ke krajům. Tím získává svoji
pevnost a vnitřní předpětí. Nevýhodou tohoto skla je jeho tříštivost. Tato
vlastnost je však i vyhovující, neboť se netvoří při rozbití dlouhé a
ostré jehlovité střepy, které by byly nebezpečné pro posádku při čelním
střetu. Bohužel však tříštivost nedává možnost, aby sklo bylo oporou pro
air -bag spolujezdce. Tato skla dále používáme pro vyplnění bočních a
zadních otvorů i pro konstrukci vlepovaných technologických skel
uzavírající buď aerodynamické a karosářské výplně karoserie. |
|
Při použití čelního a bočního
vzdušného vaku je možné pro opěrnou část vaku použít vlepovaného
laminovaného čelního či bočního skla. Tato podmínka musí být doplněna
ještě tím, že čelní sklo musí být do karoserie vlepeno. Nelze v případě
umístění air-bagu u spolujezdce na přístrojovou desku, použít vkládaného
laminovaného čelního skla. Při aktivaci tohoto zařízení je používáno
zařízení o 1/3 až 1/2 většího objemově než u řidiče z toho důvodu, že
vzdálenost hlavy a trupu spolujezdce je delší než u řidiče, kde je umístěn
bezpečnostní vak ve středu volantu a také se při aktivaci o volant opírá.
Vak spolujezdce se opírá o přístrojovou desku a pevně přilepené sklo
čelního okna. Pokud toto sklo není pevně připevněno ke karoserii, aktivace
air -bagu při prudkém naplnění vaku vymrští čelní sklo ven z vozu a pokud
není spolujezdec připoután vzniklým otvorem opustí kabinu vozidla a
setrvačností může vyletět na opačnou stranu ulice pod protijedoucí vůz.
Toto je důvod proč u vozidel, která ještě nepoužívají při výrobě
technologii vlepovaného čelního laminovaného skla, nebyl u spolujezdce
instalován airbag. |
|
|
|
|
|
CO je laminované čelní sklo?
Je sice trapné, opakovat v roce 2000 toto vysvětlení, ale podle zkušeností
z praxe je to nezbytnost. Musíme využít každé příležitosti k poskytnutí
této informace pro porozumění. |
|
|
|
|
|
Laminované čelní sklo je
takové tabulové sklo, které při výrobě a tepelném zpracování prochází
takovým technologickým procesem, který upravuje a zlepšuje jeho požadované
vlastnosti. Tento technologický proces mění jeho tvar, pevnost, barvu a i
vlastní pevnostní a mechanické schopnosti jeho použití. Sklo se odřízne v
požadovaném tvaru a velikosti z tabule o velikosti 4m x 6m a síle asi 3mm.
Pokud nepožadujeme neprůstřelné sklo je běžně používané čelní sklo
vyráběno ze dvou vrstev skla této síly. Pro nákladní vozy a specielní
autobusová skla se pochopitelně používá různá síla buď vnější nebo vnitřní
vrstvy skla. Tato skla na běžné lince se nejdříve po odříznutí obrousí na
hranách a každé sklo samostatně postupuje k šabloně kde se přesně upevní a
průchodem pecí se asi po 1 hodině upraví do přesného tvaru pro ten který
typ a tvar karoserie vozidla pro něž je určeno. Potom se očistí a odmastí
a ve vakuové komoře se při přesné teplotě mezi skla vloží buď jedna nebo
více folií a to buď zabarvené a s pruhem v horní části nebo čisté a podle
toho jaký je požadavek konstruktéra či opraváře (zákazníka). Později se na
sklo nanese keramický rámeček a sklo se vkládá na 6-8 hod do zařízení kde
se za předem stanovené teploty odstraňují na povrchu skla různá zrcadlení
a plochy, které by mohli svým vnitřním pnutím ohrožovat posádku vozidla a
vytvářet při různých provozních podmínkách (déšť, sněžení, mrholení a
osvětlení protijedoucím vozem) dvojí i trojí tříštění obrazu. |
|
|
|
|
|

|
Čelní sklo musí být také dostatečně pevné a odolávat nárazům a chránit
posádku při různých odletujících předmětech. Upevnění do karoserie musí také
být vodotěsné, musí materiál lepidla musí mít schopnost v létě za extrémních
teplot udržet dilatační rozpínání tak různých materiálů jako sklo a kov
jsou. V zimně zase sklo musí odolávat ostřikům ledové tříště na vyhřáté
sklo. Ani si mnohdy neuvědomujete jak působí teplota rozmrazování na
materiál skla při zamrzlém voze. Vždyť mnohý z Vás máte i čelní sklo
vyhříváno vnitřní vlepenou sítí a ještě na okno směřujete horký vzduch
topení v mrazu kolem -15°C. Je to část automobilu, která si zaslouží alespoň
trochu Vaší pozornosti neboť bez oken v automobilu by jste měli pouze
motocykl na čtyřech kolech. Víte jak je krásné dívat se z vyhřátého
automobilu na zamrzlou krajinu, nebo z vychlazeného automobilu na rozpálenou
krajinu u jižního moře. Dnešní automobilová skla jsou pevnou součástí
čistoty desingu karoserie a bez autoskel by desing vozidel nebyl tak důležitý ani
vozidla by nemohla zvládnout takovou aerodynamickou čistotu a krásu.
Rychlost by nemohla být taková, jakou můžete dosáhnou v uzavřeném vozidle.
Bohužel však jsou to pouze skla. Tato skla se pochopitelně z mnoha důvodů
rozbíjejí a je nutno je nahrazovat. Vždy, když budete tato skla
nahrazovat, věnujte tomu náležitou pozornost. |
|

|
|
|
|
|
|

|
Pamatujte na svou bezpečnost a na
bezpečnost svých blízkých. Vždy se řiďte heslem, že je nutné vidět a být
viděn. Neboť odlétnuvší kamínek od protijedoucího vozu, či padající kámen
ze skály může být, při nesprávném čelním skle, tím posledním co můžete
vidět. Naše společnost již desátým rokem se zbývá výměnou a opravami
čelních, bočních a zadních skel zde v regionu. Tato skla vyměňujeme u
osobních vozidel,
nákladních automobilů a autobusů. Provádíme výměny, opravy laminovaných
skel a jejich tónování. Naše dlouhodobá zkušenost v technologii,
používaných materiálech, tak i kvalitních sklech a dá se říci, že bez
reklamací. To nám dává sebejistotu, že náš zákazník od nás obdrží vždy to,
co si objednal a vždy trochu
navíc ve zručnosti a kvalitě odvedené práce. Proces tuhnutí je přímo
úměrný v závislosti na vlhkosti a méně již na teplotě. Chtějte od nás
dodat sklo a provést výměnu a uvidíte, že se Vám to vyplatí. Ceny našich
prací jsou bezkonkurenční v závislosti na kvalitě zboží a dodržení
technologické kázně. Vždy se vyplatí použít u čelního skla kvalitního
lepidla a stejně kvalitního skla. Naše konkurence používá ve snaze
snížit cenu a tím získat výhodu na trhu nekvalitní lepidla, nedodržuje
technologické postupy a rádoby všeumělé svým Švejkovským přístupem
neumožní materiálu lepidla, aby vzniká trvalá plastičnost mezi karoserií a
sklem a tím při změnách teplot dochází k poškození skla a jeho předčasně
nutné výměně. Takže vlastně místo úspory máte škodu. Každá činnost
vyžaduje své. Technologie a materiály velmi pokročily, ale
technologická nekázeň se vymstí. Sklo je tvrdé, ale křehké zacházejte s
ním tak jak to děláte, když máte nalité víno. Užijte si jej.
Ušetříte. |
|
|
|
|
|
|

|
|

|
|
|
|
|
|
|

|
Další činností naší společnosti je
prodej a montáž střešních oken, tónování bočních a zadních skel osobních,
užitkových dodávkových terénních i SVU automobilů. Lze to provádět i u
nákladních automobilů a autobusů. Tónování (pokovení za temperovací
teploty) snižuje prostup světelných paprsků do vozidla a tím i ohřívání
vnitřního prostoru. Tónování neprovádíme u vozidel ,kde jsou vybavena od
výrobce dvojitými bočními skly. Jejich pokovení je složitá technologická
operace a značně nákladná. |
|

|
Střešní
okna prodáváme velkoobchodním způsobem, nebo je odborně montujeme jako
službu pro všechny značky vozidel v naší provozovně na Karlovarské tř. 32
a na Nepomucké třídě 120 v Plzni. Střešní okno má svůj význam v automobilu
kuřáka, kdy odsává z interiéru kouř a vydýchaný prohřátý vzduch. Prodáváme
různé druhy tvarů a velikostí s mechanickým i elektrickým pohonem v
různých cenách a vybaveních. Záruka na toto střešní okno je 10 let
-stálosti materiálu. |
|
|
|
|
| |
|